به بهانه سالگرد آغاز جنبش ضدسرمایه‌داری آمریکا
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 
«اشغال وال‌استریت»؛ نافرمانی در قلب اردوگاه سرمایه‌داری +تصاویر و نمودار

توزیع ناعادلانه ثروت در آمریکا از جمله موضوعات مختلفی بود که معترضان جنبش اشغال وال‌استریت دو سال پیش بر آن تأکید می‌کردند.

خبرگزاری فارس: «اشغال وال‌استریت»؛ نافرمانی در قلب اردوگاه سرمایه‌داری +تصاویر و نمودار

وقتی جنبش اشغال وال‌استریت دقیقاً دو سال پیش در 17 سپتامبر سال 2001 در پارک «زاکوتی» در نیویورک شعله‌ور شد یکی از موضوعات مختلفی که معترضان بر آن تأکید می‌کردند نابرابری توزیع ثروت در جامعه آمریکا بود.

همزمان با آغاز فصل زمستان، معترضان این جنبش اعتراضی به خاطر سرما به چادرهایی که در پارکها بنا کرده بودند پناه بردند؛ همین موضوع عاملی شد تا پلیس با حمله به چادرهای معترضان بتواند آنها را پراکنده کند.

جنبش وال‌استریت، اگرچه در سال 2011 با فشارهای نیروهای امنیتی و پلیس آمریکا متفرق شد، یک شعار اصلی و یکپارچه‌کننده داشت که تا مدتها بعد ماندگار شد: «ما 99 درصدی هستیم.»

منظور از این شعار، اعتراض به تمرکز درآمد و ثروت در میان یک درصد بالای جامعه آمریکا بود. معترضان وال‌استریت می‌گفتند یک درصد جامعه آمریکا بخش اعظمی از منابع درآمد و ثروت در جامعه سرمایه‌داری آمریکا را در اختیار دارند.

این شعار، البته جنبه‌هایی از واقعیت هم داشت. مطالعاتی که توسط «اداره کنگره بودجه» (سازمانی از قوه مقننه دولت آمریکا که برای کنگره اطلاعات اقتصادی فراهم می‌آورد) و برخی نهادهای رسمی دیگر انجام شده‌اند نشان می‌دهند که نابرابری توزیع درآمد از اواخر دهه 1970 در آمریکا رشد معناداری داشته است (منابع: اداره سرشماری آمریکا،  اندیشکده بروکینگز،  روزنامه نیویورک‌تایمز و برخی منابع دیگر.)

در واقع گفته می‌شود بین سالهای 1979 تا 2007، درآمد مربوط به یک درصد بالایی جمعیت آمریکا، پس از محاسبه مالیات و مزایا، به طور متوسط 275 درصد افزایش داشته است. این درآمد برای 99 درصد دیگر جامعه آمریکا بین 40 تا 60 درصد افزایش داشته است. (منبع: اداره بودجه کنگره).

همچنین از سال 1979، متوسط درآمد خانوارهایی که جز 90 درصد پایانی نمودار توزیع درآمد هستند به اندازه 900 دلار کاهش داشته  و این در حالی است که این رقم برای 1 درصد بالای جمعیت، بیش از 700 هزار دلار افزایش داشته است.

علاوه بر این، بین سالهای 1992 تا 2007، درآمد چهارصد نفری که بیشترین درآمد را در آمریکا داشته‌اند به اندازه 392 درصد افزایش اما متوسط نرخ مالیات آنها 37 درصد کاهش داشته است. در سال 2009، متوسط درآمد یک درصد بالایی جمعیت برابر با 960 هزار دلار بوده که کمترین مقدار آن 343927 دلار بوده است (منبع: سازمان درآمدهای دخلی آمریکا، به نقل از خبرگزاری سی‌ان‌ان؛ مرکز برآورد اولویت‌های بودجه و سیاست، اداره بودجه کنگره آمریکا)

از دیگر آمارهای جالب رسمی درباره نحوه توزیع درآمد در آمریکا این است که در سال 2007، یک درصد از قشر ثروتمندان آمریکا کنترل 34.6 درصد از کل ثروت این کشور را در اختیار داشته‌اند و 19 درصد بعدی جمعیت، 50.4 درصد از کل این ثروتها را داشته‌اند. با این حساب 15 درصد مابقی ثروت آمریکا بین 80 درصد مابقی جمعیت توزیع شده بود.

طبق برخی از آمارها ـ که البته رسمی نیستند و ادعای مایکل مور، مستند ساز آمریکایی، هستند ـ در سال 2011 که سال آغاز جنبش اشغال وال‌استریت بود 400 نفر از آمریکایی‌ها صاحب بیش از 50 درصد ثروت خالص ایالات متحده آمریکا بودند (منابع: سایت خبری ـ تحلیلی پولیتی‌فکت،   روزنامه هافینگتون‌پست)

نمودارهای زیر نگاهی گرافیکی به برخی از واقعیت‌هایی هستند که در نهایت به فوران خشم مردمی از تضادهای طبقاتی گسترده در آمریکا منجر شد.

نمودار 1ـ تغییر در میزان درآمد جامعه آمریکا به تفکیک دهک‌های مختلف و 5 درصد بالایی جامعه آمریکا در سالهای 2010 و 2011.

طبق این آمارها که اداره سرشماری آمریکا آن را منتشر کرده در سال 2011 درآمد تمامی اقشار جامعه آمریکا به استثنای 20 درصد بالایی جامعه افت پیدا کرده بود.

نمودار 2ـ نسبت درآمد خانوارهای یک درصد بالای جامعه به ثروت خانوارهای میانه جامعه، بین سالهای 1962 ـ 2010

این نمودار نشان می دهد ثروت متعلق به قشر یک درصدی جامعه آمریکا 288 برابر خانوارهای میانه جامعه است. در سال 1962 این نسبت برابر 125 به 1 بوده که در سالهای بعد به سرعت پیشرفت کرده است.

 

 

- See more at: http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920625001137#sthash.GtEOmgtH.dpuf








September 17th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی